📁 آخر الأخبار

روايه القلعه المهجوره بقلم عبدالرحمن عليوه

 روايه القلعه المهجوره  الفصل الثاني بقلم عبدالرحمن عليوه

روايه القلعه المهجوره بقلم عبدالرحمن عليوه




روايه القلعه المهجوره  الفصل الثاني بقلم عبدالرحمن عليوه
روايه القلعه المهجوره

 الفصل الثاني 

بقلم عبدالرحمن عليوه



القلعه المهجوره : الفصل الثاني 


( لغز الغرفه) 


فجاه حدث شيء غريب ؟؟


رأي محمود ضوء يظهر من جانب الحائط فقالهم بصوا ع النور ده .... 


عندما رأوا الضوء بدأوا يتسائلوا ما هذا الضوء ،،،،


اقتربوا من الضوء اكثر ف اكثر ثم اندهشوااا ماذا حدث ؟؟


تحول الضوء الي فتاه جميله ترتدي فستان ابيض وكانت تشع نورا ؟؟


من كثره الصدمات كانوا لم يتكلمون ،، 


بعدها احمد سألها قالها انتي مين ؟


وبتعملي اي هنا ؟؟


قالت الفتاه انا اسمي مريم وجئت الي هنا لكي اساعدكم في الخروج من هذه القلعه ؟.


ضحك علي وقالها هتنقذينا ازاي يعني ولهجتك عامله لي كده ؟


محمود قال ل مريم احكيلنا حكايتك واي الي دخلك هنا.؟


بدأت مريم تتحدث. وتقول انا جئت الي هنا لاستكشاف الماضي مثلكم ولغتي هذه لانني هنا من سنوات عديدة....


جئت الي هنا منذ سنوات طويلة ولكن عندما دخلت الي هنا علمت اني لم اخرج ابدا من هذه القلعه


محمود قالها محاولتيش لي تخرجي من هنا ؟


ضحكت مريم وقالت لقد حاولت كثيرا لكن فشلت في جميع محاولاتي وحاولت كثيرا مع الاشباح والارواح ولم اكن لوحدي لقد كان معي صديقتي ساره اندهش الجميع وقال محمود لها ازاي بتكلمينا وانتي ميته وفين ساره دي ؟.


قالتله انا مجرد روح ساكنه مع الاشباح هنا .وساره صديقتي اختفت ولم اعلم عنها شئ ؟


بدأ احمد في البكاء وقال لهم انا قولتلكم ان احنا مش هنطلع تاني من هنا قالهم احنا هنموت هنا وبدأت الخوف وفقدان السيطرة يظهر على وجه الجميع....


لكن مريم قالت لهم لا تقلقوا انا جئت الي هنا لاساعدكم على الخروج ؟


علي قال لها ماذا نفعل ؟.


قالت مريم يوجد لغز داخل الغرفة اذا تمكنتوا من حل هذا اللغز سوف يفتح حائط الغرفه ..


قال لها محمود واي اللغز ده وازاي نعرف نحله ؟؟


قالت له خلاص لقد انتهي وقتي هنا وسوف اختفي مره اخري...


ودعتهم مريم واختفت.


احمد قالهم هنعرف ازاي اللغز ده وازاي هنحله ؟


خالد قال كل واحد يفكر مع نفسه بهدوء 


بدأوا يتجولوا هنا وهناك في الغرفه وبعد فتره زمنيه قصيره......


رأي علي شيئا مدفونا تحت تراب الغرفه . 


وفجأة؟؟؟؟


رأي هذه الورقه مدفونه اخرجها من تحت التراب.  


ونظروا إليها جميعا....


وبدأوا يقرأون ما بها ؟.


كانت الورقه تقول.؟؟.


اذا دخلت مدينة الاشباح فلن تخرج منها الي الابد الا اذا وافقت على الشروط المطلوبه ؟.


وفي نهاية الورقه... أنظر في ظهر الورقه؟


نظروا في ظهر الورقه.


وفجاأأه ؟.؟؟؟؟؟؟


رأوا صوره محمود في هذه الورقه ومكتوب عليها بالدم.؟


كان المكتوب حل اللغز في هذا الرجل ؟؟


اندهشوا اكثر وصاروا اكثر رعبا وخوفا ؟.


محمود قالهم اي ده اي الي جاب صورتي هنا ؟؟؟


وقالهم لغز اي الي فيه انا ؟ 


خالد قاله اهدي ي محمود اكيد في حاجه غلط؟؟


جلسوا مره اخري وبدأوا في البكاء ؟.


كانوا يعلمون انها النهايه وانهم سيقتلون هنا ؟


بعدها غابوا جميعا عن الوعي ....


وفي اليوم التالي استيقظوا ورأي احمد ثقب صغير في حائط ذهبوا بحذر الي هذا الثقب 


عندما ذهبوا إلى هذا الثقب وجدوا به ورقه صغيره اخرجوها بصعوبه من هذا الثقب 


كان الورقه مكتوب عليها اذا اردتم الخروج من هذه الغرفة فعليكم أن تخرجوا ثلاثه وليس اربعه اتركوا محمود يجلس هنا وبهذا سوف يفتح حائط الغرفه .


اندهشوا وقال محمود بصريخ عااالي ليييي عايزين اقعد هنا لييي اشمعنا انا ؟


خالد وعلي وأحمد قالوله متخافش ي محمود هنطلع كلنا من هنا وزي ما جينا مع بعض هنمشي مع بعض....


قال احمد انا الي هقعد هنا مكان محمود وقال علي انا الي هقعد هنا مكان محمود وقال خالد انا الي هقعد هنا مكان محمود 


بعدها نظر لهممحمود بعيناه التي تنذف من كثرة البكاء وقالهم هما عايزيني انا مش عايزين حد فيكم قالهم روحوا انتوا كملوا الطريق وانا هضحي بعمري علشانكم قام كل من خالد وعلي واحمد بأحضان محمود وعيناهم تنذف من كثرة البكاء 


محمود قالهم خلاص كملوا الطريق وهتكملوا بس مش عايزكم تنسوني.


قالولوا عمرنا ما هننساك 


بعد ما قرروا ان يجلس محمود فجااأه ؟؟


سمعوا صوت الحائط يفتح قاموا بالخروج ودفعوا محمود معهم لكن هناك شيء دفع محمود للداخل ونفس الشئ دفعهم للخارج ؟ 


قاموا بالصراخ والبكاء على محمود ونظروا إليه ورجع الحائط واغلق مره اخري...


محمود بالداخل فقد الأمل وظن انها نهايته على يد الاشباح ،،،،، 


لكن ظهرت مريم مره اخرى ؟.


وقالت له: كنت اعلم انك لم تخرج معهم 


قالها انا مش فاهم حاجه ممكن تفهميني ؟.


قالت له سوف اشرحلك كل شيء ؟


قالت له في الماضي جئنا إلى هنا لاستكشاف الماضي مثلكم تماما ؟. 


كنا انا وساره وياسر ومروه خرج من هنا ياسر ومروه لاكن انا قتلوني وساره اتصابت بلعنه القلعه !!


قالها لعنه ؟ لعنه اي ؟ 


انا مش فاهم حاجه ودماااغي هتنفجر من كتر التفكير ؟


قالت له اهدأ يا صديقي ..


قالها اي لعنه القلعه دي؟؟؟

تعليقات